Apua ja tukea seurakunnasta

Seurakunta ja sen työntekijät ovat tukenasi, kun tarvitset apua ja tukea.

Keskusteluapu

Voit ottaa yhteyttä seurakunnan papeihin tai diakoniatyöntekijään, kun tarvitset luottamuksellista keskusteluapua. Yhteystitomme löytyvät täältä.

Taloudellinen tuki

Voit olla yhteydessä diakoniatoimistoon tarvitessasi taloudellista apua.

Sururyhmä

Sururyhmä läheisensä menettäneille on suljettu vertaistukiryhmä, jossa saat jakaa muiden läheisensä menettäneiden kanssa omia tunteitasi ja ajatuksiasi.

Ryhmässä on lupa surra, keskustella ja kysyä vaikeitakin kysymyksiä luottamuksellisessa ilmapiirissä. Suosittelemme, että menetyksestä on kulunut vähintään neljä kuukautta ennen kuin tulet ryhmään.
Seuraava sururyhmä aloittaa syksyllä 2024.

Parisuhde ja perheongelmiin

Kuopion seurakuntien perheasiain neuvottelukeskuksella on vastaanotto yläsavolaisia varten Iisalmessa (Ilvolankatu 14b) kahtena päivänä kuukaudessa. Vastaanottoa hoitaa perheneuvoja Irene Venejärvi. Kuopion perheasiain neuvottelukeskus tarjoaa ammatillista keskusteluapua parisuhteen ja perheen kysymyksissä sekä elämän kriisitilanteissa.  Keskusteluissa asiakasta autetaan tunnistamaan tunteita, etsimään toimivia vuorovaikutusmalleja ja löytämään ratkaisuja parisuhteeseen ja perhetilanteeseen.

Kuopion perheasiain neuvottelukeskuksen ja perheneuvojien yhteystiedot Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisen kanssa parisuhteesi tai perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Voit tulla yksin, parina tai perheenä. Palvelu on maksuton.

Kirkon perheneuvonta auttaa maksutta