Haudanhoito

Hauta voidaan antaa seurakunnan hoitoon vuodeksi kerrallaan korvausta vastaan.

Haudanhoito sisältää:

• hautasijan painauman ja nurmetuksen korjauksen
  • hautakiven oikaisun
  • kukkapenkin kunnostuksen, mahdollisen mullan vaihdon
  • kukkapenkin lannoituksen
  • kukkien kastelun
  • huonojen kukkien poistamisen, myös leikkokukkien
  • lannoitekastelun
  • kukissa mahdollisesti esiintyvien tuholaisten ja härmän torjunnan
  • myöhäissyksyllä, hallan vieraillessa, paleltuneitten kukkien poiston.

Kukkien istutus aloitetaan kesäkuun 10. päivän jälkeen. Kuitenkin siten, että kaikki kukat on istutettu juhannukseen mennessä. Haudanhoito jatkuu syyskuun loppuun tai kunnes halla palelluttaa kukat.

Haudan kunnostus keväällä

Talvella avatut hautasijat ovat läpeensä jäässä, joten seurakunta aloittaa hautojen kunnostuksen heti, kun lumi ja routa on sulanut. Kunnostuksen aloitusajankohta vaihtelee vuosittain, mutta pääsääntöisesti se alkaa toukokuun viimeisen viikon tai kesäkuun ensimmäisen viikon aikana.

Kunnostuksen yhteydessä ylimääräinen maa-aines poistetaan ja hauta tiivistetään. Sen jälkeen aloitetaan kaikkien talvella haudattujen hautasijojen nurmetus järjestelmällisesti kesän aikana. Kaikista hautausmaalla olevista haudoista ei peritä erillistä kunnostusmaksua.